Foodscape_2018_1920_31

Foodscape 2018: Sett bærekraft på menyen

Share on facebook
Share on email
Share on linkedin
Foodscape ble etablert med mål om å inspirere mat- og drikkebransjen til bærekraftig utvikling, i tråd med myndighetenes mål opp mot 2030. Første utgave gikk av stabelen 10.- 11. oktober 2018

– Vi er godt fornøyde med vår første Foodscape og fikk mange gode tilbakemeldinger,sier Torill Engelberg, prosjektleder for Foodscape 2018 ved Norges Varemesse.

Tett på 1400 besøkende og utstillere deltok på arenaen som blant enkelte aktører beskrives som en nasjonal nyvinning innenfor mat- og drikkebransjen. Et ønske om mer kunnskap var den største motivasjonen for å delta på Foodscape, og her var det et stort faglig program og en rekke leverandører som viste frem det siste av bærekraftige produkter og løsninger.  

Samarbeid

Foodscape i 2018 var en norsk satsning initiert av Norges Varemesse i tett samarbeid med de store bransjeorganisasjonene:

– Kunnskap er en utløsende faktor for både bransjens kostholdarbeid og i utviklingen av grønnere matproduksjon. Foodscape la til rette for slik viktig kunnskapsdeling og inspirerte til nye løsninger i egen virksomhet, uttalte Terje Sletnes, næringspolitisk direktør i NHO Mat og Drikke.

– Både det faglige programmet og utstillerne holdt et svært høyt nivå, sa Anne-Grete Haugen, daglig leder i Matvett.

VIL DIN BEDRIFT VÆRE EN DEL AV FOODSCAPE 2021?

Foodscape er for deg som jobber profesjonelt med mat og drikke. Det er mange muligheter for samarbeid og synlighet på Foodscape 2021. Ta kontakt for en uforpliktende prat.

Program

Åpningskonferansen «Sett bærekraft på menyen» på Foodscape 2018 belyste temaer innenfor bærekraftig verdiskapning og innovasjon, og presenterte gamechangere. Her ga også unge stemmer og start-ups en smakebit på fremtidens løsninger. Konferansier var TV-profilen Solveig Kloppen.

Det ble også arrangert flere workshops i regi av DIFI (Direktoratet for forvaltning og IKT).  I en uformell setting hvor leverandører og innkjøpere fikk muligheten til å dele sine erfaringer, fikk deltakerne inspirasjon og konkrete tips og råd til hvordan gjøre en bærekraftig mat- og drikkeanskaffelse i offentlig sektor.

Konferansen om matsvinn og signering av tilslutningserklæringer ble arrangert av Klima- og miljødepartementet i samarbeid med Matvett. Dette for å bygge større kjennskap til Bransjeavtalen om redusert matsvinn. Flere bedrifter signerte tilslutningserklæringer på Foodscape, med Klima- og miljøminister til stede.

I henhold til Nasjonal handlingsplan for bedre kosthold (2017 – 2021) er det et mål å øke forbruket av grønnsaker, frukt og bær, grove kornprodukter og fisk. #MerAv er et samarbeide mellom matbransjen og helsemyndighetene for et sunnere kosthold i befolkningen. Seminaret #MerAv ble arrangert i regi av Baker- og konditorbransjens landsforening, Norges frukt- og grønnsaksgrossisters Forbund, Sjømat Norge og Helsedirektoratet, hvor også folkehelseministeren deltok.

Under tematikken emballasje, sirkularitet og muligheter presenterte blant annet Asplan Viak  livsløpsanalysen (LCA), en metode for å beregne miljøfotavtrykk basert på EUs krav. Østfoldforskning (nå NORSUS – Norsk institutt for bærekraftforskning) presenterte ferske matkastetall for Norge og viste hvordan emballasje kan påvirke matsvinnet positivt og negativ.

Videre arrangerte Matvett forumet KuttMatsvinn2020 som belyste hva og hvor mye mat kastes i serveringsbransjen? Her ble nytt verktøy lansert og synliggjøring av beste praksis-eksempler fra hotell, kantine og restaurant.

Verdifull møteplass

– Vi fikk en bra respons og kommer til å konvertere sortimentet til mer bærekraftige produkter til flere kunder, sier Niklas Jigberg, daglig leder hos Tingstad som var en av utstillerne på Foodscape.

Bjørnar Buserud er daglig leder av Grønne Folk, som utvikler og produserer bærekraftig mat uten tilsetningsstoffer. Etter å ha deltatt på Foodscape som utstiller, konstaterer også han at næringen trenger en nasjonal møteplass rundt temaet bærekraft.

– Gjennom Foodscape stimulerte vi til kunnskapsdeling og samarbeid. Dette ble også bekreftet av vår undersøkelse blant besøkende. De gode tilbakemeldingene forteller oss at satsningen var riktig, og at Foodscape skal utvikles videre, avslutter Torill Engelberg.

LES OGSÅ: Utstillerliste Foodscape 2018

VIL DIN BEDRIFT VÆRE EN DEL AV FOODSCAPE 2021?

Foodscape er for deg som jobber profesjonelt med mat og drikke. Det er mange muligheter for samarbeid og synlighet på Foodscape 2021. Ta kontakt for en uforpliktende prat.

Meny