Mange spennende nyheter på Foodscape

– Bærekraft er merkevarebygging i praksis, mener Unil. Derfor vil de og en rekke andre selskaper innen mat- og drikkebransjen, presentere spennende nyheter til besøkende fra dagligvare- og storhusholdningsbransjen på Foodscape.

– Det er ikke alltid like lett å kommunisere bærekraft. Derfor ser vi på Foodscape som en flott arena til å møte bransjen og til å snakke med kunder i storhusholdningsmarkedet, sier Maria H. Hardie, som er fagsjef for bærekraftig handel i Unil. For både Unil og selskapene i næringsklyngen Fremtidsmat er det nemlig helt tydelig at bærekraft er et konkurransefortrinn.

Ønsker dialog
– Foodscape er et spennende konsept som setter fokus på akkurat det vi driver med. Våre medlemsbedrifter ser jo hvordan trender påvirker folks matvaner. En av disse trendene er sunn mat, som også er en av de viktigste stolpene når mat- og serveringsbransjen både i privat- og offentlig sektor skal tenke bærekraft, sier John Arne Jørgensen i Norsk Storhusholdning, en av deltakerbedriftene i Fremtidsmat.

– Hele bransjen har de samme utfordringene. Derfor er Foodscape en kjempefin mulighet til å møte andre aktører som tar bærekraftarbeidet seriøst. Og til å løfte temaet på agendaen. Jo flere aktører som jobber med dette, jo nærmere FNs bærekraftsmål kommer vi, sier Maria H. Hardie i Unil.

Hun opplyser at selskapet, som styrer alle de egne merkevarene til NorgesGruppen, vil stille med et team av fagpersoner på sin stand. NorgesGruppen vil også delta som en av aktørene fra bransjen inn i Åpningskonferansen på Foodscape, hvor de vil presentere en innovasjon de har gjort for å møte en bærekraftutfordring

Både Unil og Fremtidsmat lover gode mulighet til interaksjon og inspirasjon på sin stand.

Nyheter innen bærekraft
Unil vil vise nyheter innen alle selskapets tre fokusområder innen bærekraft: Etikk, miljø og helse. Dette er noen av elementene publikum vil få presentert.

  • Unils nye merking, som skal bidra til mindre matsvinn hos forbrukerne. I tillegg til å påføre «ofte god etter» under datostemplingen, har selskapet lansert et symbol med teksten «Se, lukt, smak» for å bevisstgjøre forbrukerne.
  • Pilotprosjektet Unil har hos sine underleverandører i Thailand. Der har de i samarbeid med svenske QuizRR og andre dagligvareaktører i Sverige utarbeidet et e-læringsprosjekt for å sikre etiske arbeidsvilkår.
  • Det kontinuerlige arbeidet med å redusere innholdet av sukker, salt og mettet fett, som nå blant annet har resultert i nøkkelhullsmerking på alle frokostblandingene til Eldorado.
  • Nyheten Fishy Nuggets som med to smaksvarianter skal hjelpe forbrukerne til å spise mer fisk. De er i tillegg nøkkelhullsmerket og produsert på et MSC-sertifisert fiskeri på Bulandet.
  • Unils arbeid for å nå målsetningen om å kutte ut hermetikk fullstendig innen utgangen av 2022.
  • Belgiske trøfler uten palmeolje – produktet var lenge det siste matvareproduktet blant egne merkevarer hvor det var utfordrende å erstatte palmeoljen uten å forringe smak og kvalitet.

Sunne nyvinninger
Næringsklyngen Fremtidsmat lover flere spennende bærekraftsnyheter på sin stand på Foodscape. I tillegg til å presentere selve klyngesamarbeidet, vil åtte av medlemsbedriftene vise og servere en rekke nyvinninger som går på både sunnhet og matsvinnproblematikk.

  • Hos Norsk Storhusholdning har begge medlemsbedriftene sunne nyvinninger å vise frem: Slåtto Marketing vil servere fiskeburgere med tare og fiskeburgere med tare og ramsløk, mens HOFF vil presentere vegetarløsninger.
  • DUGA (Norsk Matbygg) vil stille med bakverk bakt på en gammel kornsort med svært høyt fiberinnhold og dokumentert effekt på kolesterolnivået.
  • Alna vil servere flere smaksvarianter av sin nye yoghurt basert på kokos.
  • Lokal har spesialisert seg på å lage mat av råvarer som ellers kastes for å redusere matsvinn, og vil servere hønsetaco under Foodscape.
  • Noble Harvest vil presentere en ny matolje fra lakseavskjær, som er nærmest smak- og luktfri og kan brukes til alt fra baking til steking.
  • Wlcom vil demonstrere et nytt IT-verktøy som kan brukes til å analysere og dokumentere næringsinnholdet i mat. På Foodscape vil selskapet vise hvordan verktøyet fungerer på maten som serveres på Fremtidsmat-standen.
  • Forskningsmiljøene OsloMet og Nofima vil presentere sitt arbeid og nye funn innen henholdsvis ernærings- og matforskning.
  • Klyngesamarbeidet Fremtidsmat vil informere om sine aktiviteter og ønsker nye medlemmer velkommen.

– De som besøker Fremtidsmat’s stand på Foodscape, kan forvente seg masse spennende mat, gode ideer, interaksjon og inspirasjon til å sette sunn mat på menyen, sier John Arne Jørgensen.

-Bærekraft settes som krav til både private og offentlige anskaffelser og bevisstheten om hvordan forbrukerne agerer vil være et av mange temaer som settes på menyen også på det faglige programmet på Foodscape 10. og 11. oktober, avrunder Torill Engelberg, prosjektleder for Foodscape ved Norges Varemesse.

Share this: