Møt flere gamechangers på Åpningskonferansen

Modige gamechangers utfordrer det etablerte og former fremtiden. Skal vi ta bærekraft på alvor, er det mye lære av hvordan de har tenkt annerledes i forhold til de utfordringene vi alle står overfor. På Foodscapes Åpningskonferanse vil unge stemmer, start-ups og gamechangers gi oss en smakebit på fremtidens løsninger.

Gourmetmat av overskuddsmat
Studentsamskipnaden i Oslo og Akershus (SiO) inspirerer hver dag studenter og ansatte til å lage god mat av varer som holder på å gå ut på dato. KUTT Gourmet er et kafé- og kantinekonsept som tilbyr studentene en gourmetlunsj av ingredienser som ellers ville blitt kastet.
Konseptet er et samarbeid mellom Matvett, Kompass & CO, Studentsamskipnaden i Oslo og Akershus (SiO) og Scandinavian Design Group (SDG). Lene Kvale, markedskoordinator i SiO, kommer til Foodscape og vil fortelle om veien mot målet om å redusere matkasting og samtidig tilby studentene et bærekraftig matvalg.

Gladmat
I 2017 startet Richard Nystad, sammen med Food in Action og Norwegian Alagae AS, å utvikle fremtidens produkter – og som nå er blitt selskapet The Flowfood Company. Flowfood tilbyr fremtidsrettede produkter som ikke går på kompromiss med økonomi/drivbarhet, jordens miljø eller helse.
Richard Nystad er medgründer bak de plantebaserte spiseplassene Hagen og Persilleriet i Trondheim.
Få med deg innlegget Flowfood is happy Food og lær hvordan Flowfood skal få oss til å spise mer bærekraftig.

Når innovasjon er på agendaen
Systemable er et konsept som skal bidra til å forminske matsvinn fra kjøleskapet. Konseptet er utviklet i samarbeid med Pure Consulting, gjennom faget Bærekraftig Design ved NTNU Trondheim.
På Foodscape vil du møte studenter og innovatører fra NTNU som vil gi oss et innblikk i hvordan de ser på fremtidens løsninger – og hvordan de vil bidra til et bærekraftig forbruk i fremtidens Norge. Utviklerne bak Systemable kommer også, og presenterer sitt konsept som skal bidra til å forminske matsvinn fra kjøleskapet

Fastfood-utfordreren
LEON kom til Norge i juni og åpnet sin andre restaurant her i slutten av august. LEONs visjon er å bevise at det er mulig å servere rask mat som både smaker godt og gjør deg godt. Kun naturlige råstoffer og olivenolje fremfor smør, krydder og urter fremfor salt, honning og brunt sukker fremfor raffinert hvitt sukker, baking i ovn istedenfor frityrsteking. Lær mer om denne utfordreren i fastfood industrien når Kirsty Saddler, Brand and marketing Director i Leon Restaurants kommer til åpningskonferansen på Foodscape.

Oumph! on the menu
Møt Henrik Åkerman, markedssjef i Food for Progress og Oumph! Henrik har jobbet med kommunikasjon, mat og bærekraft i flere ulike roller – som konsulent hos blant annet Unilever og Masterfoods og de siste årene både som markedssjef på Max ved lanseringen av Greenfamilien og nå som markedsjef i Food for progress.
På Foodscape skal Henrik fortelle om hvordan Oumph! og Max har jobbet for å kunne omstille virksomheten til en både mer bærekraftig og lønnsom drift.

Etablerte bedrifter må ta bærekraft på alvor
Orkla, Bama, Nortura og Norgesgruppen vil dele med oss hva de har gjort i sin virksomhet for å møte bærekraftutfordringen. De skal også presentere én bærekraftig innovasjon hver, som ennå ikke er bredt kommunisert – men utprøvd med godt resultat.


Dette er noe av det du får oppleve på Åpningskonferansen…

Se hele programmet ›› 

 

Share this: